Som patient har du en række rettigheder. Her kan du få overblik over dine rettigheder og se, hvor du kan læse mere og få rådgivning omkring rettigheder.
Som patient har du ret til at få undersøgt hvad du fejler (blive udredt) inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt.
Hvis du ikke kan blive udredt på et hospital i din bopælsregion eller på ét af de private hospitaler, regionen samarbejder med, kan du vælge at komme på privathospital (udvidet frit sygehusvalg).
Læs mere om ret til hurtig udredning på sundhed.dk.
Mulighed for at vælge et andet offentligt hospital
Som patient kan du som udgangspunkt frit vælge mellem alle offentlige hospitaler i hele landet. Det kaldes frit sygehusvalg.
En hospitalsafdeling kan dog afvise patienter, hvis afdelingen har væsentligt længere ventetid end andre lignende afdelinger.
Læs mere om frit sygehusvalg på sundhed.dk
Mulighed for at vælge et privathospital
Hvis du ikke kan tilbydes behandling inden for de frister, der gælder, kan du i nogle tilfælde vælge at komme på et privathospital. Det kaldes udvidet frit sygehusvalg.
Læs mere om udvidet frit sygehusvalg på sundhed.dk
Hjælp til kørsel
Som udgangspunkt skal du selv sørge for at komme til og fra hospitalet. Langt de fleste patienter arrangerer selv deres tur til hospitalet med egen bil, offentlig transport eller ved at blive kørt af pårørende.
Hvis dit helbred ikke tillader, at du tager tog, bus eller anden offentlig transport, kan du i nogle tilfælde blive kørt med Region Midtjyllands kørselsordning.
Læs mere om, hvornår du kan få tilbudt kørsel, og se, hvordan du søger om det
Tilskud til kørsel
Når du selv eller en pårørende sørger for transporten, kan du være berettiget til tilskud.
Se retningslinjerne for, hvornår du kan få tilskud, og hvordan du søger om det.
Læs om kørsel til og fra hospitalet samt kørselstilskud på www.befordring.rm.dk.
Du har som patient ret til at blive fuldt informeret om din sygdom, mulighederne for behandling og risikoen for komplikationer og bivirkninger.
Du har adgang til at se din journal. På www.sundhed.dk eller i appen MinSundhed kan du se dine oplysninger 0-2 dage, efter at de er registreret på hospitalet.
Du er også velkommen til at spørge personalet, hvad der skrives i journalen, eller du kan bede om en kopi af journalen.
Afdelingen bestiller en tolk, hvis afdelingen mener, det er nødvendigt.
Nogle patienter skal betale gebyr for tolkning, hvis de ikke i tilstrækkelig grad forstår eller taler dansk.
Der er aldrig gebyr for tegnsprogstolkning.
Læs mere på www.tolk.rm.dk
Du kan sige nej til, at vi videregiver oplysninger om dit helbred til andre sundhedspersoner, f.eks. din praktiserende læge.
Hvis du vil sige nej, skal du sige det til den læge, som undersøger og behandler dig.
I særlige tilfælde skal lægen videregive oplysninger.
Læs mere om sundhedspersoners tavshedspligt på sundhed.dk
Alle ansatte har tavshedspligt i sager, der drejer sig om patienter. Vi videregiver derfor ingen personlige oplysninger uden dit samtykke.
Du kan derfor trygt henvende dig, hvis der er ting, du gerne vil drøfte.
Tavshedspligt gælder også over for pårørende. Du bestemmer selv, hvem der må modtage oplysninger om dine helbredsforhold.
Læs mere om sundhedspersoners tavshedspligt på sundhed.dk
Vi bruger en række oplysninger om dig i vores daglige arbejde.
Vi behandler blandt andet dine kontaktoplysninger (fx navn, adresse, telefonnummer) og helbredsoplysninger (fx henvisningsårsag, blodtype). Vi behandler disse oplysninger for at sikre sammenhæng og kvalitet i dit behandlingsforløb på hospitalet.
Vi passer godt på dine personoplysninger. Med Databeskyttelsesforordningen har du som borger mulighed for at få et større indblik i, hvilke oplysninger vi har om dig, og hvordan vi bruger dem.
Læs mere om behandling af dine data
Børn og unges rettigheder
For at kunne give informeret samtykke skal patienten være fyldt 15 år, men patienten skal uanset alder på passende vis informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen.
Er patienten under 15 år, er det forældremyndighedens indehaver, der skal give samtykke.
Unge over 15 år kan med deres MitID læse deres sundhedsjournal.
Børn under 15 år og deres forældre har ikke adgang til barnets sundhedsjournal. Forældrene kan bede om aktindsigt og få adgang til at læse deres barns journal.
Du kan klage, hvis du mener, der er begået fejl eller der har været andre svigt i den behandling, du har modtaget. Du kan klage selv eller give andre fuldmagt til at klage på dine vegne.
Patientkontoret kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor din klage skal sendes hen, og hvordan du bedst formulerer klagen: www.patientkontoret.rm.dk.
Hvis du ønsker erstatning, fordi du er kommet til skade i forbindelse med undersøgelse, behandling eller pleje, skal du søge hos Patienterstatningen: www.patienterstatningen.dk.
Du kan godt søge erstatning, uden du har indgivet en klage.
Læs mere om patientrettigheder og find kontaktoplysninger for Patientkontoret på www.patientkontoret.rm.dk.
Hvis du oplever noget, du ikke synes, der burde være sket, kan du hjælpe sundhedsvæsenet med at lære af sine fejl. Du kan fortælle om din oplevelse ved at bruge hjemmesiden www.dpsd.dk.
Din rapport bliver sendt til den afdeling på hospitalet, hvor hændelsen er sket. Afdelingen undersøger så, hvad de kan gøre for at undgå, at noget lignende sker igen. Din rapport er altså med til at øge patientsikkerheden.
Vær opmærksom på, at afdelingen ikke har pligt til at svare.
Patientkontoret i Region Midtjylland kan hjælpe med eller vejlede om:
- Sundhedsvæsenets ydelser og patienters rettigheder
- Ventetider og frit valg af sygehus
- Mulighederne for omvisitering til privat aftalesygehus
- Maksimale ventetider for kræftbehandling og visse hjertesygdomme
- Klage- og erstatningsmuligheder
- Kørsel til og fra hospitalet
- Udredning af misforståelser