Praktiske oplysninger om hospitalet til indlagte patienter
Gå direkte til
Praktiske oplysninger om hospitalet til indlagte patienter
Velkommen til Palle Juul-Jensens Boulevard
Telefonnummeret til afdelingen fremgår af brevet om din indkaldelse.
Hvis du vil melde afbud eller ændre din tid, skal du enten ringe til os, eller skrive til os via besvar-funktionen i din e-boks. Med MitID kan du logge ind på www.booking.rm.dk eller hente app'en "MineAftaler Region Midtjylland" og se dine aftaler. Det fremgår tydeligt, om du selv kan flytte din tid.
Hvis du har spørgsmål, eller hvis der er noget, du vil vide mere om, er du altid velkommen til at kontakte personalet, hvor du også kan komme med forslag til forbedringer.
Det fremgår af brevet fra hospitalet, hvor du skal henvende dig. Sammen med brevet får du et kort, hvor mødestedet er markeret.
Du kan også få hjælp i Informationerne, ved indgang C, J og G, og ved indgang C, F, G og J vil der på hverdage være frivillige fra Røde Kors, som kan hjælpe med at vise vej. Du kan kende dem på, at de bærer røde veste.
Har du en smartphone eller en tablet, kan du gratis hente appen AUH Find Vej app, der hjælper dig med at finde vej til dit mødested på hospitalet. Hent appen i App Store eller Google Play.
Der er flere busforbindelser med stop flere steder ved hospitalet. Letbanen har et stoppested "Universitetshospitalet" ca. 200 m fra indgang G.
Langs hospitalet finder du en række store parkeringsområder, hvor der er mulighed for at parkere mod betaling. Betalingsparkeringen er overvåget døgnet rundt og sikret med et automatisk bomsystem. Du kan holde der, så længe du vil.
De få parkeringspladser helt oppe ved indgangene er beregnet til korttidsparkering (15 minutter).
Hvis du ikke kan finde en ledig p-plads, kan du vælge at holde i P-huset (P20), hvor der altid er ledige p-pladser. Indkørsel til P-huset findes ved indgang J. I P-huset er der også en ladestation til el-bil.
Der er reserveret P-pladser til handicappede flere steder på hospitalet.
Pladserne kan benyttes, hvis du har et gyldigt handicapskilt i bilens forude. Hvis pladserne er optaget, kan du parkere gratis på alle andre betalingspladser, hvis du har et handicapskilt i bilens forrude.
Gratis handicapparkering gælder ikke i P-huset (P20), hvor der heller ikke er plads til, at høje handicapbiler kan køre ind.
Har vi dit mobilnummer, sender Aarhus Universitetshospital dig en SMS-besked for at minde dig om din aftale på hospitalet. Du skal give besked til afdelingen, hvis du ikke ønsker denne service.
Før du skal indlægges
din eventuelle medicin i originalemballage
toiletartikler
sundhedskort
Hvis du bruger briller, stok, høreapparat, kørestol, rollator eller andre hjælpemidler, skal du også tage dem med på hospitalet.
Hvis du har brug for nikotinplaster eller lignende, vil vi anbefale dig at tage det med, da hospitalet er røgfrit. Se også afsnittet om rygeforbud.
bøger, blade m.v.
smartphone, iPad eller lignende – husk høretelefoner, men ikke højtalere
bærbar computer, tablets (læs mere under afsnittet om trådløst netværk)
Du skal være opmærksom på, at det er på eget ansvar at medbringe værdigenstande til en planlagt undersøgelse og behandling, da vi desværre ikke har mulighed for at passe på dem. Lad derfor være med at tage dyre genstande, smykker og større beløb i kontanter med.
Når du er indlagt
Når du bliver indlagt får du af sikkerhedsgrunde et armbånd om håndleddet med dit navn, personnummer og afsnittets navn.
Du kan forvente at blive spurgt om om navn og personnummer hver gang du får medicin, skal have taget blodprøver, røntgenbilleder osv.
Der er åben besøgstid på alle afdelinger.
Nogle afdelinger kan have begrænsninger i besøgstiden. Det bliver du i givet fald orienteret om ved indlæggelsen.
Det er vigtigt, at du tager et medansvar for din behandling. Det kan du gøre ved at undre dig, fortælle og spørge. Sig til, hvis der er noget, der undrer dig. Det kan fx være, hvis du får udleveret en anden medicin, eller hvis der er andet, som er anderledes, end det plejer at være.
Som patient og pårørende er du velkommen til at benyttet hospitalets gratis WI-FI
Gå ind under indstillinger på din mobil, tablet, bærbare
Vælg netværket: RegionMIDT-Gaest
Gå til siden hotspot.rm.dk
Log ind med enten CPR, MitID eller sms
Se retningslinjer for brug af trådløst net på www.wifi.rm.dk
Under indlæggelsen er alle patienter på fuld forplejning. Hvis du er vegetar, har allergi eller af religiøse grunde ønsker en bestemt kost, kan du bede personalet om at bestille den til dig. Lægen ordinerer diætkost.
Mad til pårørende
Pårørende, der ønsker at spise sammen med patienten eller på hospitalet henvises til at købe mad i cafeer eller automater, se åbningstider og placering nedenfor.
Pårørende kan få gratis te og kaffe i afdelingen.
Caféer
Caféerne er for patienter, ansatte, pårørende og andre besøgende.
Café Syd, Indgang C, plan 4A (C416) Alle ugens dage kl. 7.15 - 19.00 Weekender og helligdage kl. 7.30 - 19.00
Cafe Øst, Indgang G (G206) Hverdage kl. 11.00-19.00 Weekender og helligdage kl. 11.30 – 19.00
MadExpress, Indgang D3 (E201) udvalgte varme og kolde retter. Hverdage kl. 11.15 - 12.45 Weekender og helligdage lukket.
Mad og drikke udenfor caféernes åbningstider
Udenfor caféernes åbningstider findes der automater med et begrænset udvalg - fortrinsvis kolde drikkevarer, snacks og slik.
Ved indgang C, C210
Ved venteområdet til Diabetes og Hormonsygdomme, G214
Ved venteområdet til Klinik for Kvindesygdomme, H209
Ved indgang J, J210
Ved indgang J3, venteområdet i Skadestue og Lægevagt, hvor der også findes en kaffeautomat.
Mobiltelefoner udsender radiobølger, som kan påvirke medicinsk apparatur med alvorlige konsekvenser for patienterne. Derfor er vi nødt til at bede dig slukke din mobiltelefon, når du opholder dig på en afdeling med patienter.
Hold desuden mindst 1,5 meters afstand til medicinsk udstyr, der hvor det er tilladt at bruge mobilen.
Her må du gerne bruge mobiltelefon:
forhaller
kantiner
udendørs
patienthotellet
venteområder
God mobiladfærd
Vi beder dig respektere god mobiladfærd:
Sæt mobilen på lydløs, når du er på hospitalet
Sluk mobilen helt i områder, hvor skilte kræver telefonen slukket
Før samtaler, hvor du ikke forstyrrer andre
Respekter det, når personalet beder dig undlade at telefonere
Fotografér ikke uden klar tilladelse fra alle andre, som kan komme med på billedet
Det er ikke tilladt at ryge på Aarhus Universitetshospital.
Patienter og pårørende må dog gerne ryge i de rygebokse, der findes udenfor på hospitalets område ved indgang C, F, G, H, J og K.
I løbet af din undersøgelse/behandling på hospitalet kan du forvente at møde læge- og sygeplejestuderende udover det faste personale på afdelingen. Derudover kan du blive spurgt, om du vil deltage i et videnskabeligt forskningsprojekt. Det er helt frivilligt, om du ønsker at deltage.
Tidspunkterne for stuegang kan variere fra afdeling til afdeling. Kontakt afdelingens personale for nærmere information.
Når du skal udskrives
Din praktiserende læge får et udskrivningsbrev med oplysninger om indlæggelsen, med mindre du har frabedt dig dette. Du kan se indholdet af udskrivningsbrevet hos din læge.
Afdelingens personale vil informere dig om eventuel efterbehandling, genoptræning og kontrol i tiden efter, du er blevet udskrevet.
Hvis du har behov for det, sørger personalet inden udskrivelsen for kontakt og information til hjemmesygepleje eller hjemmehjælp.
Som patient har du ret til
Du har som patient ret til at blive fuldt informeret om din sygdom, mulighederne for behandling og risikoen for komplikationer og bivirkninger.
Se oplysningerne i din journal
Du har adgang til at se din journal. På www.sundhed.dk eller i appen MinSundhed kan du se dine oplysninger 0-2 dage, efter at de er registreret på hospitalet.
Du er også velkommen til at spørge personalet, hvad der skrives i journalen, eller du kan bede om en kopi af journalen.
Du kan sige nej til, at vi videregiver oplysninger om dit helbred til andre sundhedspersoner, fx din praktiserende læge.
Hvis du vil sige nej, skal du sige det til den læge, som undersøger og behandler dig.
Du kan klage, hvis du mener, der er begået fejl eller der har været andre svigt i den behandling, du har modtaget. Du kan klage selv eller give andre fuldmagt til at klage på dine vegne.
Patientkontoret kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor din klage skal sendes hen, og hvordan du bedst formulerer klagen.
Læs mere om patientrettigheder, find information om klagemuligheder og find kontaktoplysninger for Patientkontorets hjemmeside.
Hvis du oplever noget, du ikke synes, der burde være sket, kan du hjælpe sundhedsvæsenet med at lære af sine fejl. Du kan fortælle om din oplevelse ved at rapportere den til Dansk Patientsikkerhedsdatabase.
Din rapport bliver sendt til den afdeling på hospitalet, hvor hændelsen er sket. Afdelingen undersøger så, hvad de kan gøre for at undgå, at noget lignende sker igen. Din rapport er altså med til at øge patientsikkerheden.
Vær opmærksom på, at afdelingen ikke har pligt til at svare.
Gå direkte til
Direkte link til denne side: www.auh.dk/727703
Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.