Plastik- og Brystkirurgi Sengeafsnit
Du bliver indlagt hos os, hvis du har fået en plastikkirurgisk operation fx i forbindelse med modermærkekræft eller brystkræft. Læs om din indlæggelse her.
Om afsnittet
Sygdomme vi behandler
I Plastik- og Brystkirurgi Sengeafsnit modtager vi dig efter en operation for en kræftsygdom f.eks. brystkræft, modermærkekræft, hoved-halskræft og hudkræft.
Derudover kommer du hos os, hvis du er blevet opereret eller behandlet for overskydende hud eller sår efter traumer.
Du bliver indlagt i forbindelse med en planlagt operation. Du kan også blive indlagt akut.
En indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af, hvad du skal behandles for.
Læs mere om vores behandlinger i vores patientvejledninger:
Patientvejledninger
I vores patientvejledninger kan du læse om vores undersøgelser og behandlinger og forberede dig på, hvad der skal ske
Oversigt over patientvejledninger i Plastik- og Brystkirurgi
Personale du møder
I afsnittet vil du møde:
- Sygeplejersker
- Social- og sundhedsassistenter
- Sekretærer
- Læger
Du kan også forvente at møde personale, som er under uddannelse.
Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.
Før du kommer
Læs dit indkaldelsesbrev
Du bliver indkaldt, når du skal opereres eller have behandling, der kræver indlæggelse.
Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.
I dit indkaldelsesbrev kan du læse mere om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du evt. skal gøre hjemmefra
Der kan være flere ting, som du skal forberede.
Forberedelser kan f.eks. være at du skal:
- Følg den information, du fik i klinikken, da det blev besluttet, at du skulle opereres
- Arrangere hjemtransport
- Købe smertestillende medicin
Læs derfor dit indkaldelsesbrev og alle bilag grundigt.
Husk at medbringe
Det skal du have med:
- Dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
- Din faste medicin i original indpakning
- Toiletsager, hvis du skal være her i flere dage
- Evt. computer, læsestof eller anden underholdning
Vi opfordrer dig til at pakke i en mindre taske og til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme.
Mens du er indlagt
Modtagelse
Når du kommer til afdelingen skal du følge anvisningerne i dit indkaldelsesbrev. Du skal enten skanne dit sundhedskort eller henvende dit på sygeplejekontoret.
Sengestue og faciliteter
I sengeafsnittet er der 13 sengepladser.
Vi har både ensengsstuer og flersengsstuer, og der er bad, toilet og fjernsyn på stuerne.
Vi har desuden en fælles opholdsstue med fjernsyn på afsnittet.
Der er gratis wifi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer.
Mad og drikke
Du får 3 daglige måltider, mens du er indlagt.
Måltiderne serveres på følgende tidspunkter:
- Morgenmad: Kl. 08.00-08.45
- Frokost: Kl. 12.00-12-45
- Aftensmad: Kl. 18.00-18.45
Uden for hovedmåltiderne er det altid muligt at få et mellemmåltid. Spørg meget gerne personalet.
Du kan hele døgnet hente kolde og varme drikke ved opholdsstuen.
Vi har mulighed for at tage hensyn til særlige behov som f.eks. allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.
Din kontakt med os
Der er stuegang i afsnittet hver dag i dagtimerne, dog ikke i weekenden. Der er ikke nødvendigvis stuegang hos dig hver dag.
Stuegang betyder, at en læge og en sygeplejerske kommer og snakker med dig. Du bliver evt. undersøgt, og lægen vurderer, om der er noget, der skal ændres i forhold til din behandling eller om du er klar til at komme hjem. Din pårørende er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det.
Vi forsøger at tilrettelægge hverdagen, så du møder de samme sygeplejersker og læger, så vidt det er muligt.
Du kan altid komme i kontakt med os, hvis du har brug for hjælp.
Når du skal hjem
Vejledning før udskrivelse
Inden du bliver udskrevet, fortæller vi dig, hvad du skal gøre, når du kommer hjem. Du får også information om evt. opfølgning og kontrol. Opfølgningen kan f.eks. varetages af:
- Plastikkirurgi Klinik eller Brystklinikken
- Din kommune eks. hjemmesygeplejerske
- Din egen læge eller hudlæge
Se også den vejledning, som du har fået sammen med dit indkaldelsesbrev. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.
Udskrivelse
Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Vi laver et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk. Der kan du finde information om den behandling, du har fået. Du kan også se de eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.
Til pårørende
Besøg
Du er meget velkommen i sengeafsnittet i dag- og aftentimerne, hvor det er muligt at deltage i aktiviteter efter aftale med patient og personale.
Som udgangspunkt kan du ikke deltage i bedøvelse og operation
Mad og drikke
Du må gerne spise sammen med patienten, men du skal medbringe egen mad. Det er også muligt at købe mad fra en af caféerne på hospitalet. Vær opmærksom på at caféerne ikke har døgnåbent.
Se caféernes åbningstider:
Overnatning
Du kan ikke overnatte på stuen, men du har mulighed for at booke en overnatning på et hotel i nærheden. Hvis patienten kommer på patienthotel, kan du mod betaling tage med.
Din rolle som pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- høre, hvad der bliver sagt
- stille spørgsmål
- evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål
Netværk og støtte
Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.
Læs om vores tilbud til patienter og pårørende
Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk:
- Kræftens Bekæmpelse
- Patientforeningen Modermærkekræft
- Kræftrådgivningen i Aarhus
- Brystkræftforeningen
Mange kommuner har desuden en pårørendevejleder og andre støttemuligheder. Du kan henvende dig i din kommune og få mere information.
Find vej
Kontakt
Telefon og mail
Telefon
20 12 12 01
Telefontid
Telefonen er åben hele døgnet alle ugens dage for akutte henvendelser. Vi opfordrer til, at du så vidt muligt ringer til os i dagtimerne mellem kl. 08.00 - 15.00.
Med sikker mail sender du via e-boks, og dine oplysninger er dermed beskyttede.
Adresse
Plastik- og Brystkirurgisk Sengeafsnit
Palle Juul-Jensens Boulevard 99
Indgang G, plan 3, krydspunkt G301
8200 Aarhus N
Nyttige links